{{ flash.text }}

Staré dobré časy #2

Napsal dne 16.09.2014 pro sekci GS
Poslední týden před rozbalováním dárečků vás jistě nenechává ledově klidnými. A právě proto se spořádaně usaďte k vašemu PC, z hluboka se nadechněte a slastně plesejte.
SleepTeam Labs (2002), Psygnosis / ATD (1999), Monolith / Atari,Inc. (1997) – musím ještě napovídat? Pokud stále nevíte ani netušíte, pak neváhejte a pojďte si přečíst, co jsem si pro vás na tento týden připravil.

Abych plynule navázal na předchozí díl, pak nemám na výběr a okamžitě „střílím“!

 

 

!!! ROLLCAGE !!!

Jak jsem prozradil už v upoutávce, píše se rok 1999 a Psygnosis / ATD poslal do světa adrenalinové závody nezničitelných, plně vyzbrojených aut.  Podobně jako u konkurenčního Re-voltu (vydaného ve stejném roce) jsme se setkali s možností dojet do cíle jako vítězové hlavně díky likvidaci oponentů sesbíranými zbraněmi.

Tento titul se však více zaměřil na adrenalin, než na požitky stylu „for fun“. Rychlost aut (až 800 km/hod) nám totiž nedovolí prohlédnout si okolní krajinu, agresivita oponentů nás nutí ohlížet se právě jen pro ujištění, že nejsou příliš blízko a skoro na každé trati se modlíme, abychom už dojeli do cíle. 

Vývojáři se dokonce nespokojili ani se svou novinkou postavení kol do středu ploché karosérie a jejich velikostí vůči vozidlu, čímž zajistili nemožnost položit svého miláčka na kapotu. Nestagnovali a rovnou nás přenáší do budoucnosti, na imaginární planetu, měsíc či rovnou vesmírný asteroid. Jízdní i fyzikální vlastnosti umocnili na tak vysokou úroveň, že jízda po stěnách či stropech tunelů i jiných povrchů nebyl problém. Otáčet své vozidlo na místě se ze začátku hry stalo samozřejmostí.

 

Rollcage nám nabízí sedm řidičů s jejich vozy, dvanáct tratí, čtyři módy hry, ale také možnost hrát ve dvou hráčích na jednom PC – splitscreen. Možnost ničit budovy nebo využívat zkratek k dosažení první pozice v cíli, to vše jme dostali jako třešničku na dortu.

Rozdíl mezi Rollcage a Rollcage Stage II  je minimální, jak je vidět z obou obrázků.

 

O více než rok později (2000) vyšla dvojka, tedy Rollcage Stage II. Tvůrci využili engine prvního dílu, tudíž nezměnily požadavky na PC. Za tu dobu (19 měsíců) se opět posunul vývoj a dostupnost PC sestav, proto se Rollcage 2 stal mnohem přístupnější. Opravilo se několik hrubek a různá programová vylepšení umožnila doladit grafickou stránku hry.

Nové tratě i počet vozů (dvacet ve dvou barevných provedení) jsou však takřka jediné, co nám druhý díl přináší.

Jako smutný dodatek je fakt, že i když se třetí díl plánoval, dokonce se na něm i pracovalo, bohužel díky likvidaci společnosti ATD (Attention to Detail) v roce 2003 se pokračování tak nabouchané jízdy už nedočkáme. 

 

Dále vám chci představit legendární "vykopávku" z roku 1997 a to od Monolith / Atari,Inc.

Byl jsem sám překvapen, že už v této době existovala takto „šílená“ akce v podání nezapomenutelné, krvavé „sady“ :

 

BLOOD

 

Díky hře Duke Nukem 3D (o kterém dnes psát nebudu) a jeho po prvé použitém „Built Enginu“ jsme se stali svědky pohřbeného farmáře s vidlemi. S tím farmářem jsem to přehnal, ale originalitou hry byl a asi stále je také právě scénář, kdy zažitá varianta je: „Neznámý člověk se na neznámém místě z nějaké kritické příčiny a krizové situace ujme zákona do svých rukou a spasí svět.“

Ne, zde jsme začali v podzemí – pohřbeni za živa se vyškrábali z vlastního hrobu, popadli vidle a šli „řešit“!

Opravdu povedený skin „knife“ pro CS 1.6, že? XD / Upilovaná brokovnička umí poslat „dvě“ na dobrou noc...

 

Blood také nabízí čtyři epizody po sedmi úrovních, kde se setkáme s mnichy, pavouky, jinými létajícími či plazícími ohavnostmi, zombíky, řezníky se sekáčky na maso, chodícími rukami (jj, z Adamsovy rodinky xD), které likvidujeme pomocí ručně dělaného plamenometu (zapalovač+spray), zmíněnými vidlemi, dokonce i voodoo panenkami – xD, ale samozřejmě také dalším arzenálem.

Kde nepomůže oheň, tam pomůže voodoo.

 Závěrem bych chtěl upozornit, že mladším zájemcům hrát tuto žánrovku nedoporučuji. Je na svou dobu nejbrutálnější, nejhorrorovější, ale také nejpropracovanější 3D akce v dějinách.

Pravdou je, že dnes nám poslouží spíš jako pobavení, ale stále je to dech beroucí zážitek.

 

Hezky načechrat, provětrat v průvanu otevřeného okna, na večer schovat vlhce chladivé, potřepat a ustlat. Ulehnout zachumlat, hezky se do růžova vyspat až do rána. A opět toto každodenní kolečko...

 

Tak tomu bylo celých dva-tisíce let, přesněji do roku 2002, kdy SleepTeam Labs dal vdechnout život těmto „E.A.P.“! A jak to tak bývá, nastala vzpoura... 

A my jsme řekli NE!“

Kdo je nezná, nikdy nehrál hry od konce roku 2001, nikdy se od té doby nemohl připojit přes internet nebo dokonce nezapnul své PC a do dnes nevyšel z domu mezi kamarády!

Právě jste se vy - neznalí seznámili s akční freeware-ovkou českého SleepTeamu!


Bulánci, pro zasvěcené samozřejmě „E.A.P.“ (extrémně agresivní polštáře), nám nabízí hru pro tři hráče přes splitscreen (na jednom PC) nebo hru pro čtyři hráče buď LAN nebo on-line.

Mód hry je deathmatch, jeden chodící polštář zabíjí druhého chodícího polštáře, respawn je téměř okamžitý a mapy se hrají buď na čas, na životy nebo zásahy (nastavíte si sami).

Finální verze nabízí šest levelů – šest různých map, pět typů zbraní a čtyři bonusy (ty bohužel jen v single playeru). Pokud se vám bude zdát, že map / levelů je málo, je k dispozici také editor, který autoři uvolnili až v roce 2006.

Do roku 2011 opravoval a upravoval SleepTeam Labs Bulánky do současné podoby, ale následně tento vývoj ukončil. Hra se přejmenovala na Combat Pillows (rozzloben nehodlám překládat) a nadále se vyvíjí pouze jako placená hra. V této anglické podobě není možné nastavit češtinu!

 

 

Ale pro zábavu stačí trošičku a tahle „for fun“ vypalovačka opravdu sklidila a nadále sklízí úspěchy, nechybí jí náboj, důvtip ani slušivý hudební doprovod!

Jak vidíte sami, z šesti základních map tu není ani jedna. Editor tedy funguje! :)


Pokud si myslíte, že jde jen o střílení na 2D ploše, pak se hluboce pletete. K dispozici je samozřejmě celá historie Bulánků v textové podobě, která sahá až do roku 1974. Tento text je doplněn o video ukázky a proto vězte, v dějepise vás neučili všechno!

 

Věřím, že díky výběru her ze starých dobrých časů se jistě odreagujete a budete „sosat“ u svých PC, než maminkám u sporáku s cukrovím!

     
napsat komentář
komentářů: {{ comment.owner.comments }}
{{ comment.created }} VIP
{{ comment.text }}
Komentář byl smazán
komentářů: {{ comment.owner.comments }}
{{ reply.created }} VIP
{{ reply.text }}
Komentář byl smazán
napsat komentář