{{ flash.text }}

Tak se zrodila hra! #1

Napsal dne 16.09.2014 pro sekci GS
Dovolil jsem si pro vás připravit novinku v podobě jiné série článků než představují mé předchozí dva příspěvky. Nicméně, úvodem:
Výrobce Hudson Software (Japonsko) s ditributory Interplay, Ubisoft, Nintendo, Nokia a dalšími nám každý rok přináší akční arkádu už od roku 1991.
Veškeré podrobnější informace naleznete až v článku, ale pokud vám mohu poradit, udělejte si pro tuto příležitost více času než obvykle.

 

Když napíšete „Bomberman“, věříte, že víte o významu tohoto slova. Ve skutečnosti nemáte nejmenší tušení, co vás čeká, když napíši „Bomberman“ já. xD

 

Začněme ale od začátku:

Ve stejném roce, kdy jsem se shodou okolností narodil, spatřila světlo světa hra pod názvem Boulder Dash od výrobce First Star Software.

V roce 1984 se na prvních domácích PC značek „Comodore C64“, „Atari“, „Amiga“, nebo „Apple“ objevila 8mibitová arkáda, ve které se pohyboval panáček v kostkovaném bludišti a pomocí pistole zdolával nástrahy hry jako nepřátelská zvířátka, bossy hlavních kol a při tom sbíral různé poklady, to vše v časovém limitu. Jeho kampaň měla jediný cíl – zachránit uvězněnou „princeznu“. Jednoduchá „cga“ grafika, vykreslené barevné prostředí, nebezpeční nepřátelé a cíl kampaně, to vše dalo vzniknout první nejoblíbenější arkádě na světě.

Kdo vlastnil výše vypsané počítače, nemohl nevlastnit i tuto arkádu!


F.S.S. se také pochlubil mnoha pokračováními (dohledal jsem asi 20 titulů) a to nejen v podání B.D. Rocks!, B.D. Air attack, B.D. Pirate´s quest (2009 – první arkáda B.D. ovládaná myší), ale také posledním titulem B.D.XL chlubící se datem vydání r.2011.

 

- B – O – M – B – E – R – M – A - N -

 

V upoutávce na tento článek se zmíněná firma Hudson Software (dále jen HS) nechala inspirovat právě Bouldere Dashem, vydáním světoznámé arkády DynaBlaster v roce 1991. Úplně první verze této hry se k nám do Evropy (1990) dostala v podobě 8mi a 16tibitových TV her (video-her) pod názvem Bomberman

 

DynaBlaster převzala vše od B.D. s tím rozdílem, že místo střílecí pistole mohl hlavní hrdina pokládat bomby a místo sbírání pokladů power-up bonusy (další bomba, delší dostřel bomb, spínač bomb, vyšší rychlost hrdiny apod.). S obměnami zůstalo vše ostatní při starém – cíl kampaně, nepřátelé a bossové hlavních kol, časový odpočet kola.

Všichni dobře známe Dynu/Bombermana z PC nebo TV her (video-her).


Single-player nabízí osm prostředí s čtyřiašedesáti úrovněmi. Co však Dynu vystřelilo až ke hvězdám v žebříčku popularity, byl a stále je multiplayer! Ten nabízí hru rovnou čtyřem hráčům.

Dyna se stala natolik populární herní špičkou, že její arkádový žánr začalo kopírovat hned několik společností najednou: Ablaze, Boom, Boom Madness a Sommer Boom (němci); Bomb Blast (švédi); Bomberman Clone (angličané) a mimo jiné také Draco: Princess threatened (Češi, kteří se ovšem vrátili zpátky k B.D., upustili od bomb a začali opět střílet).

 

Už o rok později (1992) HS vypustila další svůj produkt: Bomberman ´93. Vylepšená verze je hezčí a barevnější, nabízí hru až pěti hráčům v multiplayeru. Bohužel se ztrácí ve stínu Dyny.

 

Firma HS se rozhodla spolupracovat v daleko větším rozsahu než s prodejci PC sestav či TV her a oslovila nejvlivnějšího výrobce mobilních telefonů své doby Nokii.

1994 – datum vzniku platformy „N – Cage“, díky které se hra pod jednoduchým názvem Bomberman dostává na mobilní telefony Nokia a jako perličku ke standardu přidává možnost multiplayeru přes Bluetooth pro dva hráče.

Téhož roku HS vydává na podporu své „B“ kampaně titul Mega Bomberman, samostatnou hru, připomínající spíš datadisk s šesti novými prostředími, ale s žádnými jinými novinkami nepřichází – škoda.

 

Atomic Bomberman

 


"Nevěříte? Nevěřil jsem! Věřte, já už také věřím! Kdo to nevěděl, pak ano!"

Atomic Bomberman, ten slavný vynikající koncept sám o sobě připomínající „nějakou“ veteránku z devadesátého prvního DynaBlaster, s ní opravdu má víc společného, než se na první pohled zdá! Tato nezastínitelná kráska na poli her je přímý následovník neméně slavné Dyny!

Po dvou letech (1996) od posledního titulu HS vypouští ze samotné podstaty hry kampaň v singleplayeru a přemisťuje veškeré klady a úsilí pouze do multiplayeru. Všichni už víme, jakou měla tehdy firma HS skvělou myšlenku – V jednoduchosti je síla!

Mulťák nám nabízí možnost hrát hned v deseti (počítač nebo hráč), z toho čtyři na jednom PC nebo všichni přes LAN / internet. Perličkou jsou nastavitelné dva týmy!

Už po spuštění hry nám vyjede menu - options, které nemá chybu a může učit mnohem novější tituly her současnosti co se týká nejširší škály nastavení, se kterým jsem se kdy setkal, a proto se o něm raději nebudu ani rozepisovat!

Sežeňte devět kamarádů v pátek ráno a nemáte šanci stihnout v neděli ani večeři!


Po vizuální stránce nás „nakopává“ 3D nádech na 2D ploše, nádherné detailní vykreslování stabilních ale hlavně i pohyblivých částí celé hry. Grafika se opravdu povedla, a když si uvědomím rok vydání, dodnes žasnu nad vlastní spokojeností vůči mým nárokům a představám o hrách obecně! Animace v průběhu celého deathmatch módu jsou famózní („a to jsem ještě nezačal přehánět“) a skvěle umocňují zábavu ze hry.

Audio stránka vystihuje představu v menu a ideálně dokresluje animace během hraní!

DynaBlaster je nádherná hra, kterou s manželkou hrajeme skoro každý rok (jubilejně), ale sympaťák Atomic Bomberman opravdu nemá chybu.

 

Další rozšíření tentokrát pro Game Boy přichází v r.1997. Pocket Bomberman nabízí pět prostředí s dvaceti pěti úrovněmi s jednou minihrou navíc: Přeskoč bombu.

 

Další rok - další krok, výrobce má potřebu obsáhnout všechny herní produkty a proto v r. 1998 další herní titul Bomberman World věnovala prvnímu playstationu a to přímo ve 3D prostředí.

 

Na blízkém východě se HS věnoval domácí scéně, proto se až po přelomu tisíciletí (2002) připomíná ságou Bomberman Collection obsahující starší tituly: „DynaBlaster+Bomberman ´93+Bomberman World“.

 

Sportovní varianta Bomberman Hardball (2005) byla vydána pouze pro PS2 (playstation II); 3D akce Bomberman Act Zero (2006) pro Xbox 360 nabízel first-person (podobně jako CS 1.6) a Bomberman Ultra (2009) pro PS3 (playstation III) nám jen dokazují snahu japonské firmy obsadit svou nesmrtelnou arkádou veškeré herní vybavení světa!

Bomberman Act Zero - originální skiny bombermanů by si mohli zahrát i ve hrách "Quake"! xD


U roku 2009 se ještě pozastavím, protože si HS uvědomil absenci svých nových titulů pro PC platformy a snažil se to dohnat či vynahradit zatím posledním výstřelkem vlastní módy - „Bomberman Land Touch! 2“.

Podařilo se jim zúročit zkušenosti legend DynaBlastera a Atomic Bombermana spojením předností obou her. BLT!2 vrací do své nabídky kampaň v singleplayeru a daří se mu udržet vysokou úroveň multiplayeru.

Té druhé části nelze nic vytknout, ale s tou první to zrovna dvakrát nevyhrál! Špatná strategie vyplnění děje kampaně pomocí miniher, které nelze přeskočit (nejsou nikterak působivé a nebudu se o nich zde ani vypisovat).

Celý BLT!2 tím ztrácí na kráse a nijak to nezachraňují ani tři herní módy:

  1. Story mode“ – je to vlastně již zmíněná kampaň plná miniher, při které je nezbytná nutnost dotykového ovládání Nintenda!

  2. Multi-game“ – již známý klasický mulťáček neztrácí svůj lesk a radost ze hry

  3. Attraction“ režim – tato část hry se odehrává v lunaparku a náplň hry jsou různé questy

 

Pokud jde o japonský „Bomb“ monopol od firmy Hudson Software, s jeho všelijakými adaptacemi původní hry DynaBlaster, pak jsme se právě dostali něco maličko přes jednu pětinu (1/5) jeho titulů, a proto jsem se rozhodl přeskakovat pouze k těm zajímavějším pro Evropu.

Tato společnost je autorem mnoha dalších her (asi 119), z těch nám známějších to jsou "Mario Party" (+ jeho verze), "Robopon" (+ jeho verze), "Felix the Cat", "Sonic Shuffle" a "Tetris Party".

 

Ke konci bych ještě rád představil slušnou práci „kopierské“ snahy o vlastní titul v podání německého Lightbrain z roku 2002!

Jelikož se díky dotacím jedná o levný produkt (kvalita/cena) tzv. Budget, nesmíme od této hry přespříliš očekávat. Dokonce ani distributorské firmy nehodlaly remake Bombermana v ČR a SR prodávat, až se této role ujala společnost Vogel Burda Communications vydávající časopis „Level“.

Třináct měsíců od vydání ve zbytku Evropy se rozhodovalo o tom, zda plnou verzi hry kompletně přeložené do češtiny s posledními patchi zařadit jako přílohu k dubnovému číslu Level 2003 zcela zdarma (v rámci ceny časopisu samozřejmě). Ale jestli se tak stalo si musíte dohledat sami a schválně se v komentáři pochlubte, zda-li jste na něco přišli.

Hra, kterou hledáte, se jmenuje BomberFun.

BomberFun - velice schopná i když "Budgetová" kopie Bombermana.


Budget své stinné stránky neskrývá, bohužel se zde nesetkáme s dokonalými on-line vyhledávači (např. GameSpy) a tak jsme nuceni IP adresy kamarádů zadávat ručně. Také se nemusíme pokoušet hledat herní portál, raději domlouvejme bitvy přes sociální sítě nebo jiné komunikační prostředky.

Předpoklad hry BomberFun je absence kampaně singleplayeru, kterou nabízela pouze DynaBlaster a zoufalý pokus BLT!2 . Dodám ještě normální, obyčejné menu-options, které neohromí, ale pověsti hry neuškodí.

Ale klady, díky kterým se o BF vůbec zmiňuji... Šestnáct map ve stylu deathmatch nás zabaví na několik hodin! Každá mapa se jakoby odráží v prostředí známých světových míst (Egypt). 32-bitová grafika se nechá znát nejen na explozích, ale vzhledem k tomu, že hra je vyzobrazena ve 3D, jednoduše slast – dívat se! Velikost map v singleplayeru počítačem ovládanými protivníky je v prvních dojmech obrovská.

To nejlepší na konec – tento Budget nabízí CHAOS v podobě originální několika úrovňové konstrukce map (schůdky do pater, mostky, plošinky), k základnímu ovládání je k dispozici bind na odkopávání bomb protivníka i svých vlastních (originální bombermani mohli odkopávat pouze při sběru power-upu, viz. Atomic Bomberman).

Hra je to sice levná záležitost sama o sobě, ale rozhodně překvapila celou Evropu.

 

Pokud bych hodnotil za sebe, pak nejlepší kampaň výše představených arkád za posledních 27 let nabízí:

  1. DynaBlaster

  2. Boulder Dash (i když hrdina nepokládá bomby)

  3. Draco: Princess threatened (kampaň především)

  4. ostatní Bombermani s možností hrát všechny mapy s počítačem

V kategorii multi-game to je těžší:

  1. Atomic Bomberman

  2. BomberFun

  3. DynaBlaster

 

 

Když napíšete „Bomberman“ po přečtení tohoto článku, věřím, že já psát znovu „Bomberman“ už nemusím. XD

Dohledal jsem šedesátčtyři verzí / adaptací Bomberamana firmy Hudson Software!

     
napsat komentář
komentářů: {{ comment.owner.comments }}
{{ comment.created }} VIP
{{ comment.text }}
Komentář byl smazán
komentářů: {{ comment.owner.comments }}
{{ reply.created }} VIP
{{ reply.text }}
Komentář byl smazán
napsat komentář