{{ flash.text }}

Staré dobré časy #3

Napsal dne 16.09.2014 pro sekci GS
Mám pro vás přichystané další pokračování snad již oblíbeného řetězce. Opět vypíchnu tři starší hry, které se nezapomenutelně zapsaly do historie. Jste zvědaví, na co se můžete těšit?

Obsah dnešního článku nás zavede nejdále do roku 1994 a nepustí nás ani v příštím roce! Připomeneme si jednu strategickou, závodní a na konec i akční fps hru. Pojďme tedy na to!

 

 

Chris Sawyer pod firmou Atari vytvořil hru a o rok později její sestru, které v letech 1994 a 1995 vydala společnost MicroProse. Tyto krásky patřily mezi první herní produkty nacházející se na CD!

Obecně známé jako TT a TTD – pokud vám tyto zkratky nic neříkají, obrázek níže vám snad napoví, nebo si je hned nagooglujte. :)

Kdo by mohl odolat této nesmrtelné klasice!

Transport Tycoon a Transport Tycoon Deluxe. Abych byl upřímný, nevěděl jsem, nakolik veliký rozdíl mezi těmito hrami je. Deluxe nabízí totiž editor map, nové prostředí (klasický mírný pás, subtropické, subarktické a země hraček), nové možnosti semaforů (možnost umístit jednosměrný semafor) a i když se TT řídil skutečnými názvoslovími, TTD používal u názvů měst, továren a dopravních prostředků (které jsme si mohli přejmenovat dle svých představ) napodobeniny jmen autora či společností spojené s těmito hrami.

Smysl a děj TT/D shrnu žánrem „budovatelská strategie“. Tycoon se stal natolik žádaným produktem, že mu přibyly kopie, jejichž vypisováním bych obsadil hned několik řádků. Za zmínku však stojí autorova díla v podání: „RollerCoaster Tycoon“ (1999), „RCT 2“ (2002), „Locomotion“ (2004). „RCT 3“ ve 3D vyšel téhož roku a následoval i „RCT 3 Wild!“ (2005), ale o jejich výrobu se starala firma Frontier Developments.

To, že budovatelská strategie je specifikace žánru her psát nemusím, ale díky TT vznikl nový konkrétní žánr „Tycoon“ her – touto informační perličkou zakončuji počátek tohoto článku, proto se posuňme dál časem i stylem her...

 

 

1997 – DOS + PC Macintosh,1999 – Playstation,2000 – Nintendo 64,2001 – Game Boy...

1997; 1998; 2000; 2012

Stainless Games, Torus Games / Sci (Sales Curve Interactive), Interplay, Xicat Interactive

 Carmageddon, Carmageddon II: Carpocalypse Now, 

 Carmageddon III: The Death Race 2000, Carmageddon IV: Reincarnation 

 Proč bych měl slavnostně ohlašovat něco, co se slavnostně hlasitě ozvalo samo!

První „C“-éčko ze sedmadevadesátého se výrazně lišilo od svých herních - závodních kolegů. Poprvé se setkáváme s možností jezdit mimo vyznačenou trať a projíždět se po celé poskytnuté mapě! Další šok v originalitě přináší likvidace všeho na mapě od lidí počínaje po např. telefonní budky konče! Co tyto závody totálně odpoutává od klasiky? Nehraje se na umístění, ale na čas, ale toto přece vysvětlovat blíže nemusím!

Grafika je na svou dobu více než dobrá, pojetí závodní hry si ponechalo svou jedinečnost dodnes (pár méně slavných kopií nebudu ani zmiňovat!) a závislost v hraní této brutality roste s každou minutou! Mé vykřičníky signalizují horkokrevnost této hry, která se nesměla vydávat například v Itálii či Velké Británii – právě pro svou krvelačnost!

Skoro za 12 měsíců přichází na trh „C-II:CN“. Již v jedničce jsme se setkali s hlavním hrdinou jménem „Max Damage“, který nás neopouští ani tentokrát! Anna nás však se svou žlutou verzí vozidla opustila, což mi vlastně nikdy nevadilo.

Pro možnost vydávání hry hlavně v Německu se musely udělat úpravy a z lidí se staly zombie, místo krve zeleno-žlutá tekutina, ale problémům v prodeji to moc nepomohlo...

Grafika se u C-II:CN výrazně zlepšila, nemluvě o modelech aut – opravdu k nakousnutí šance svého broučka rozstřelit na „cimprcampr“!

Herní styl vychází z jedničky, pouze přicházíme o obrázek Maxe v levém horním rohu, ale co se dá tomuto pokračování vytknout, jsou (nucená) bonusová kola, skoro přehnaně těžká a nelze je přeskočit!

Hudbu takové řezby umocňuje a ztvárňuje skupina Iron Maiden, takže BYLO se na co těšit!

 

CIII:TDR2000 – noví vývojáři = nový engine, nová grafika, nové herní režimy, nová auta, nové prostředí, nové bonusy, dokonce ke stávající i nová hudební skupina! Ne ne ne, tak moc vám čtení neulehčím!

Engine, který logicky nemohl existovat v předchozích dílech, nám dá možnost jezdit už opravdu všude a opravdu po všem, nač si jen vzpomeneme! Graficky (má slabina) je hra na úplně jiné (vyšší) úrovni než doposud a mě si získala na 105%!

Vzhledem k tomu, že během závodů se díky časovým bonusům nedostává už tolik času jako u předešlých dílů, jsme nuceni více závodit, než si hru užívat. Záchranou pro ranaře je druhý herní režim, kde si můžeme nastavit mnoho srandiček dle své vůle a „klíďo píďo“ rachotit a demolovat celé město! Třetí herní režim (zpět ke kampani) nás nutí plnit jisté úkoly v časovém limitu, samozřejmě.

Pokud jste prošoupali pneumatiky všech vozidel předešlých dílů na všech tratích, začněte s CIII:TDR2000 od začátku – wau! Hra rozhodně není pozadu s hudebním doprovodem, kdy se stávající Iron Maiden s metalem střídá s technem od skupiny Sentience.

Jistě chápete můj otevřený přístup k celé sérii, pokud jste „C“-čka hráli. Pokud však nikoli a staré hry instalovat nechcete či nemůžete, pak si ještě chvilku počkejte!

Závislost na těchto "závodech" je přímo-úměrná jejich hratelnosti a požitku z jízdy!

V roce 2012 (což máme za chvilku) oběhne celý svět poslední díl pod názvem „Carmageddon IV: Reincarnation“!!! Ano, dlouho se o tom spekulovalo, ale stalo se to skutečností. Původní vývojáři her C a CII: CN - Stainless Games odkoupili práva na tuto hru od Square Enix! Pokud jste to nepostřehli, CIII:TDR2000 je výtvorem ve své době neznámé skupiny Torus Games!

Ale dnes je vše ve starých kolejích, a právě proto my! - neumírající veteráni – můžeme odpočítávat týdny a dočkáme se znovuzrození kultovního zážitku světa her! Samozřejmě mladší generace dostane ochutnat toho, co bylo v minulosti v mnoha zemích cenzurováno nebo dokonce zakázáno vydávat! Bohužel vzhledem k historii „S.G.“, kteří se uchýlili k tvorbě stahovatelných her, očekává se, že CIV:R vydají pro PSN (playstation-network) a XBLA (Xbox Live Arcade), takže snad budou myslet i na PC platformy...

 

 

 

!!!SeriousSam!!!

 

Píše se rok 2001. CroTeam vytvořil a GOD Games vydal akci, ve které není třeba myslet, ale je potřeba hodně utíkat (nejlépe dopředu - „w“) a ještě více střílet!

Nejoblíbenější zbraní v S.S. je ta zbraň, která má dostatek munice!

Dostáváme se do role Sama Stone (Serious Sama), který byl poslán do minulosti odvrátit zkázu světa! Vítejte v putování nebojácného hrdiny v podání Serious Sam: The first Encounter. Příběh začíná ve starověkém Egyptě a mám takový pocit, že ještě neskončil.

Když mi můj tehdy velice dobrý kamarád nainstaloval tuhle hru, ve skutečnosti jsem pár desítek sekund ani nemrkl, pár minut nepolkl, několik dalších okamžiků nechápal a mnoho hodin se nehnul od svého PC! Mimochodem, hrál kamarád, já se jen koukal, nedostal jsem odvahu vzít na sebe tu zodpovědnost. Myslím, že jsem se na druhý den ve škole „hodil“ marod a pár dní v kuse plnil svou povinnost zachraňovat naši planetu!

Hudba - BOOM, grafikaWAU, akceŘEZBA, konceptdevátá dimenze (uprostřed vesmíru zahněte doleva!).

Už jednička nabízela 5 úrovní obtížnosti, už ve třetí úrovni zlikvidujete každých 5 sekund jednu příšerku! Je pravda, že 14 nabídnutých levelů zvládli skilleři během 5-ti až 6-ti hodin čisté „řežby“, nepočítaje save / load, ale já jakožto průměrný hráč, užíval jsem si krveprolití asi týden!

(Dnes jsem si vybral opravdu nostalgické tituly mého mladšího já!)

Původně jsem chtěl psát o hře „DOOM“, ale i když je Doom nesmrtelný, Serious Sam je jeho nevlastní bratříček a že se povedl!

Poslední, co bych k prvnímu „S.S.“ dodal. Dá se hrát po multiplayeru – deathmatch, dokonce i v kooperaci s dalšími hráči a to dokonce až ve čtyřech na jednom PC ve split screenu!

Za deset měsíců naplňuje představy nenasytných závisláků CroTeam titulem S.S.: The Second Encounter (2002)! Druhý díl dějově navazuje přímo na ten „budgetový“ první.

Po vydařeném vzlétnutí mimozemské lodě za účelem sejmout ufona Mentala na jeho domovské planetě, nám náš Sam havaruje ještě v lůně planety Země. Svůj úkol však musí splnit a jeho alternativní šancí je tzv. Svatý grál!

Po 12 misí ve středoamerické džungli, starověkého Babylónu a středověké Evropy hledá Sam relikvii, což nám ztíží několik arkádních libůstek. Čekají nás tři nové luxusní zbraně (snajpr, plamenomet a motorová pila), další power-upy, mnohem větší mapy, ale o to všechno těžší úrovně!

 

CroTeam dal ke konci roku 2005 zakázku vydavateli TakeSarious Sam II. Engine je stále stejný, akorát 1000x detailnější, grafika je uhlazenější a barevnější, ale nějaké inovace čekat nelze – a to je vlastně dobře!

Osobně mě třetí pokračování Sama Stona zrovna dvakrát neoslovilo, protože hra je parodií sama sobě a hlavně jiným fps akcím. Bohužel kromě grafických detailů se vývojáři zaměřili hlavně na zábavu ze hry, než aby nějak updatovali samotný styl hraní. Nová, ale velice krásná prostředí, stejní nepřátelé trošku v jiných skinech (celkem 45 potvor), to samé zbraňový arzenál (ale přece nám něco nového ufounci hodili - 15 zbraní,víc ani ťuk) – tento S.S. II je na mě až moc parodizovaná pohádka.

Děj navazuje na druhé pokračování, Sam přilétá na planetu Sirius sejmout Mentala a přináší nám 40 levelů v 7-mi lokacích.

 

Mladou generaci jistě oslovila novinka pod názvem Serious Sam III: Before First Encounter. Před více než měsícem (22.listopad 2011 v ČR) začala tato řežba obsazovat domácnosti po celém světě!

Děj, jak již název napovídá, se odehrává ještě před prvním dílem z roku 2001, tedy v budoucnosti!

Sam Stone ještě nebyl vyslán do minulosti, právě začíná boj o naši planetu v jeho současnosti! Sice nás nečeká cestování časem, nebo lokacemi po naší planetě, ale 12 levelů drsné akce nám to dostatečně vynahradí! Mimo to nám přibyla jedna úroveň obtížnosti – máme tedy celkem 6 úrovní.

Grafika se konečně odpoutala od dětských omalovánek (né, že by to prvnímu a druhému dílu nějak vadilo), dokonce více než skvěle může konkurovat grafickým zpracováním nejmodernějších fps současnosti! Názory se však liší vzhledem k věrnosti žánrů či fps her samotných.

Nerad bych prozrazoval víc, protože tento čtvrtý díl zasluhuje samostatnou recenzi. Alespoň zmíním multiplayer, který konkurenci rozhodně nemá. Nabízí to samé, co jeho předchůdci, navíc tomu dominuje možnostmi, které v multiplayeru nacházíme ve vícero hrách, nikoli současně či dohromady v jednom titulu!

 

Tip mladší generaci: Chcete-li si zahrát celý příběh, ale nemáte zájem o zastaralou grafiku, pak vás potěším! Chorvatští vývojáři Croteam mysleli i na vás a před nedávném vytvořili remake prvních dvou titulů: Serious Sam HD: The First Encounter a Serious Sam HD: The Second Encounter (2009). Stejná story v novém kabátě!

Připravte si PC sestavy, protože s lepší grafikou rapidně vzrůstají HW nároky! Více polygonů, HDR, HD textury atd., to vše, ale nic víc nás / vás čeká v těchto předělávkách! Doporučuji!!!

Jak krásně lze pozorovat vývoj her během 8-mi let!

Chcete vědět, jak tohle všechno začalo? Vinu nese vývojářský tým společnosti Mommy´s Best Games. Serious Sam je ve skutečnosti arkáda ve 2D. Je to řezba, jak ji známe! – nespočet originálních nestvůr, obrovský arsenál hlavního hrdiny Sam Stona také již známe, jako perlička je možnost skládat vlastní zbraně z těch základních a meze se nekladou. Také nás čeká několik drsných levelů.

MBG vytvořila hru Serious Sam: Double D!

To by všechno mohla být pravda, kdyby se datum vydání tohoto žánru nepyšnil 30. srpnem 2011!

Nelekejte se, hned vás vyvedu z údivu. S.S:DD je součástí kampaně / reklamy podporující vydání výše zmíněného S.S.III:BFE. Součástí kampaně je tzv. Indie Serie, na které se podíleli MBG (S.S.:DD), Vlambeer (S.S.:The Random Encounter) a Be-Rad Entertainment (S.S.:Kamikaze Attack!).

Od shora po dvojicích: Double D; The Random Enounter; Kamikaze Attack!

(2D, Náhodná setkání, Sebevražedný útok - opravdu trefné názvy)

 

 

Pokud by jste měli zájem dozvědět se o své oblíbené hře více, připomenout nám veteránům nějakou pecku z let minulých, nebo mladší generaci otevřít oči a ukázat jim, jak se to dřív poctivě a tvrdě dělalo, pak mi napište „PMko“ a já se vám na to zkusím podívat!

     
napsat komentář
komentářů: {{ comment.owner.comments }}
{{ comment.created }} VIP
{{ comment.text }}
Komentář byl smazán
komentářů: {{ comment.owner.comments }}
{{ reply.created }} VIP
{{ reply.text }}
Komentář byl smazán
napsat komentář