{{ flash.text }}

Tak se zrodila hra! #2

Napsal dne 16.09.2014 pro sekci GS
Dnes vás opět provedu hrou od jejího vzniku, v tomto případě možná do jejího zániku... Svého času byla jedna z nejpopulárnějších a některé její tituly jsou oblíbené dodnes. Pokud vám úvodní obrázek napověděl, pak jistě vítě, že si o ní chcete přečíst mnohem víc.

Andy Davidson ve svých sedmnácti letech (1990) napsal vlastní verzi tanků pro kalkulačky Casio (s grafickým displayem). V soutěži časopisu Amiga Format představil demo s názvem Total Wormage, ale soutěž nevyhrál. Příležitost se mu naskytla na ECTS veletrhu (1994), kde měl štěstí, když oslovil Martyna Browna (tehdejší producent Team17).

Hra, s kořeny předchůdců „Tanky“, „Hrady“ či „Artillery“ (dva hráči střílejí na sebe ze dvou kanónů) získala v budoucnu různá významná ocenění, o kterých vám napíši až na konci článku.

Dost bylo chození okolo  horké kaše! Představuji vám hru Worms!

Worms jsou plně vyzbrojení červíci. Cílem této hry (jak jistě všichni víme), je pozabíjet „vojáky“ svého soupeře hezky jednoho červa po druhém (postupně nebo všechny jednou ranou). K dispozici máme řadu tradičních konvečních či nekonvečních zbraní, ale také několik netradičních konvečních i nekonvečních „způsobů jak zneškodnit nepřátelského červa“.

 

Je až neuvěřitelné, že v tehdejším světě plném populárních Doom akčních žánrovek, se tato hra vůbec ujala. Jak to? Možná proto, že jsme ji rozjeli úplně na všem, co mělo k dispozici monitor. Možná i proto, že nezaplnila ani jednu disketu (disketa – hranatá verze cd, která se v nejmenší velikosti 3,5´´ a s maximální kapacitou 2,88MB do té kulaté obecně 700MB verze vejde 243-krát). Ale hlavně proto, že tato hra byla už tehdy určená více hráčům, obsahovala plno zábavy na několik hodin a dala se hrát pořád a stále dokola!

 

Vzápětí vychází vylepšená verze Womrs Plus a stále ve stejném roce dokonce i první datadisk Worms Reinforcements. Na scénu přichází kritika, že Worms kopíruje hry Lemmings a Scorch (Artilery – výše popsané, autorem přepsané od „píky“). Což tento datadisk jasně popírá, dokazuje, že originál Worms je opravdu originál, smysl hry Lemmingů je zcela jinde, nebo že střely červů nejsou na matematické bázi a přesnosti jako u her typu Artilery. U Lemingů se postavil most právě proto, aby lemingovští trpajzlíci přešli, u Wormsů se postavil most tak, aby červi nepřítele neprošli. Smysl této hry není vyhrát, ale zúčastnit se, pobavit se, použít zcela novou strategii hlavně díky možnosti pohybu střílejících červů!

                                                    

O rok později vyšel Worm & Reinforcements United. Spojení základní hry Worms s vylepšeným updatem a datadiskem v jednom souboru. Byl vydáván na CD, ale jinak nic nového. Přesto oslovil mladší i stávající generaci dle předpokladů. Problém datadisku i prvního pokračování byl totiž v nutnosti vlastnit originální hru.

V dalším roce přichází Worms: The Director´s Cut. Byla to vlastně přelomová událost tohoto červího monopolu. Paleta tří set barev (při klasickém omezení 256 barev), 14 nových a k tomu ultimátních zbraní, velké množství originálních nastaveních, ale také editor krajiny s možností si doslova mapku vykreslit! Přelom nastal paradoxně také i díky neprodejnosti této hry, úpadek Worms her, které vydavatel Ocean ani Team17 nehodlali riskovat.

Téhož roku se objevil záložní plán. Vylepšená kopie stejného titulu Worms 2! Nové herní módy, přes šedesát zbraní a nějaké ty maličkosti. Zabralo to.

 

Až po uplynulých dvou letech, červové opět buší svým arsenálem. Ohlašuje se Worms Armageddon, mnohým z nás zní v uších stále hlasitě jako kdysi! - prostě NÁŘEZ! Ve skutečnosti nic nového nepřináší ve srovnání s předchozím Worms 2. Nostalgie pro starší, novinka pro mladší, celkově vzato – logičtěji a příjemněji uspořádané menu, hezčí vykreslená grafika. Worms Armageddon má ale kouzlo, charakter i charisma! Nikdy bych neváhal ve výběru, kterou wormsovku vám doporučit – jedině tuto!

Již v úvodu jsem psal, že vás provedu hrou od jejího vzniku, nejspíš i po její zánik... Tady nastala ta zlomová chvíle! Tento díl nám nabízí to nejlepší, co se váže k titulu Worms. Vývoj hry se tady zastavuje. Jediné, co může Team17 nabídnout víc, jsou další módy, mapy, možná maličko jiné nové zbraně nebo v budoucnu 3D prostředí (ale o tom až později).

Armageddon se pyšní dokonalostí dokonce i v multiplayeru. První Worms nabízel mulťák pro čtyři osoby pouze na jednom PC. Jeho datadisk se roztáhl v rámci LAN sítě, i když počet hráčů zůstal stejný. Tento nejlepší kousek nám jen dokazuje, že počet hráčů je asi již maximální (4 a víc jako ne?!), ale převedl hru až na internet (ale stejně, představte si v CS-ku servery s maximálním počtem čtyř hráčů xD). Obávám se, že mnoho dalších titulů přeletíme pár písmeny...

Worms World Party – stejná hra vydaná o dva roky později pro jinou platformu (viděl jsem ji samozřejmě i na PC).

 

Utekly nám další dva roky a na scénu se vrací slavní wormsíci s plně nabitými zbraněmi. Ale co to? Hrdě hlásající titul s 3D grafikou ve 2D prostředí, který se uživil v době plně rozjetých 3D her jako fps, adventury, rpg, některých málo strategií a podobně?

Worms 3D – není divu, že Team17 chce zaujmout, vzkřísit již miliónkrát ohranou písničku. Avšak i Worm 3D našel své příznivce! Grafika je stále kreslená, což na škodu rozhodně není. Já si pamatuji svá očekávání od této „inovace“ a následné první dojmy. Lhal bych, kdybych napsal, že jsem u prvního setkání nestrávil několik hodin. Bohužel další a další setkání, nehledě na mulťák, byla kratší a kratší až jsem nakonec hru odinstaloval. Nebylo to špatné, ale to kouzlo, charakter i charisma klasického Armageddonu bylo pryč!

Abych byl objektivní, nové prostředí s novým ovládáním, výškové nerovnosti, lokalizace nepřítele a jeho následná eliminace – nešlo zde ani tak jako o dost složitější hru, spíš o totální zmatek. Ten byl zpočátku úsměvný, ale úsměv z tváře zmizel rapidně rychle.

Dalším zklamáním ve hře je předdefinovaná klávesnice (Nelze změnit nastavení, ovládání se musíme naučit!). Dále přicházíme o editor, lépe řečeno je ořezán pouze na generátor náhodných map. Invertovaná myš? Komfort, na který si také musíte zvyknout. Kamera z pohledu třetí osoby nám taky nepomůže. Je-li váš červ u sebemenší překážky, díky pohledu třetí osoby, přicházíme o libovolný pohled na všechny strany – kamera si neporadí s překážkou a nepustí nás prozkoumat oblast, kam náš miláček upřeně zírá... Pokud však podržíme opět k tomu určenou klávesu, nabídne se nám pohled klasické fps.

Nemluvím ani o ztrátě několika zbraní. Horší však bylo, že i na slušných strojích (v té době) poměrně chytrá a mazaná AI zasekávala hru v multiplayeru! Proč?

Jediné plus k tomuto pokusu o 3D hru náleží lokalizaci i v českém jazyce včetně audio stopy.

Už za dvanáct měsíců má svou 3D reputaci napravit Worms Forts: Under Siege. Povedlo se to?

Abych zachoval objektivitu, pak napíši asi ano! Worms je tradičně pasován do žánrů arkáda, ale spíš se upřednostňuje pojem strategie. Team17 umocnil strategii ve Worms na vyšší úroveň a to tak, že do způsobu hraní (jak zlikvidovat červy nepřítele) zabudoval možnost (spíše nutnost) budovat pevnosti. Smyslem hry je právě toto – postavit si pevnost a upgradovat ji až na poslední level. Díky tomu se k současným zbraním přidává (konečně) novinka – obléhací zbraně postavených pevností (dle typu, velikosti i levelu pevností se zpřístupňují nové zbraně).

Hra zůstává tahová (již od doby svého vzniku) a Worms 3D propašoval i své klady a zápory ve znázornění a možnostech hraní. Grafika se bohužel také nemění, ale abych vyřkl verdikt - „Možnost si postavit svůj „hrad“ hřeje mé strategické srdce a trošku si mě 3D zpracování naklonilo na svou stranu.“

Worms 4: Mayhem – no to je nářez! Dobrá dobrá, přiznávám, že Wormsíky ve 3D prostředí nemusím. Avšak s odstupem času musím uznat, že Team17 hezky rok po roce opravuje to, co totálně zvoral! Do hry se nám vrací staré dobré zbraně, full arsenál z Armageddonu (2D nabízelo cca 65 zbraní a pomůcek k použití během časového limitu tahu hráče). Na výše k tomu přibyla novinka v podobě tvorby vlastních zbraní s jediným omezením – pokud destrukce / ničivost vytvářené zbraně přesahovala předurčenou stupnici (červené pole), pak zbraň vytvořit nešla. Skvělý krok nabízí tzv. červí market – tady si koupíme nové mapky, zbraně, módy hry. Za co si to všechno koupíme? Musím uznat, že konečně má smysl komentovat singleplayer kampaň (25 mapek) a získání motivace k jejímu úspěšnému dokončení. Právě díky dokončeným misím narůstá náš kapitál, který můžeme prošustrovat v našem novém červím marketu!

Menší úpravy enginu nám dokreslují lepší grafiku a usnadňují pohyb po mapě a KONEČNĚ si můžeme nastavit nesmrtelnou invertovanou myš v pohledu kamery! Bohužel kamera stále nepřekonala překážky – milník k dokonalosti hry!

Nemrtvým hříchem Wormsů zůstává v možnostech multiplayeru – stále jen čtyři hráči?!

 

Zpátky k 2D hlásá Team17 následující rok – Worms Open Warfare. Polovina příznivců se raduje, druhá polovina naopak nechápavě kouká. Kompromis pro obě strany je platforma PSP... xD Netřeba tento úsek roztahovat. :)

Opět se nebudu rozepisovat o klasice ve 2D v následujícím roce s druhým dílem, tedy Worms Open Warfare 2 pro další platformy. Téhož roku se setkáváme s původním názvem Worms, tentokrát hru spatříme pouze na mobilních telefonech. Jsem překvapen, že až tak pozdě (na konci článku vás seznámím s tabulkou obsahující data vzniku popisovaných titulů).

Tři roky se Team17 věnoval 3D prostředí a téměř dovedl požitek ze 3D hry k dokonalosti. Následující léta patří rozšíření této tahové akční arkádové strategie na všechny platformy. Né jinak tomu je i u Worms: A Space OddityProč tato série stále pokračuje, bude vysvětlené ještě před zmiňovanou tabulkou ke konci článku.

Worms 2: Armageddon (ne pro PC) nás (mé vrstevníky) vrací do sladkého dětství! Navýše k tomuto dílu se logicky nádherně vykreslila grafika do nejmenších detailů, efekty výbuchů jsou k zulíbání. Dokonce nám přibyly nové zbraně a díky už několik let starému dílu Worms 4: Mayhem, má smysl hrát kampaň za účelem našetřit na útratu v červím marketu!

Je škoda, že potřebnou platformu zakoupenou nemám (Byla by hloupost si ji pořizovat jen kvůli nějakým červům, no ne?), ale na to videjko jsem koukal celých dvacet minut s kapičkou slzy u oka!

Šest uplynulých let vývoje pro všechny platformy zatím zakončuje Worms: Battle Islands. Prý se dá zakoupit i pro PC, ale tuto informaci jsem neregistroval na vícero stránkách, proto ji nehodlám potvrzovat jako fakt. Tento díl není takovým přírůstkem (alespoň pro mě) jako ten následující vydaný téhož roku...

 

Aaaaach!!!!! 

Plesejte se mnou!!!! Radujte se a už nečtěte dál. Jděte rovnou stahovat!!! Posbírejte všechno, co Worms přivedli na scénu! Myslím všechno, co Team17 nezvoral, naopak tím zdokonalil danou verzi červíků! Vítejte ve světě Worms Reloaded!

Trochu přeháním, ale jsem v šoku! Díky 3D prostředí jsem nad svými miláčky zanevřel a ztratil tím přehled o nových titulech (nehledě na série pro jiné platformy). Díky psaní tohoto článku zjišťuji, že Wormsové jsou zpět! A to dokonce ve 2D prostředí! Team17 chce totiž zaujmout novou generaci hráčů a tak tasí zbraně všech nejlépe povedených vychytávek.

Pokusem ulehčit hru nováčkům – ukrást jednoho červa z týmu – zbytečně ztrácí tento monopol starší příznivce. Chybí zde vlajky a hymny (možná přežitek, ale můj názor je: „Patřilo to ke hře!“). Trochu více zklamán, jsem v nabídce postřehl jen 48 zbraní! - a to je dost málo „jako“!

Po dokončení tohoto článku musím zapracovat a hru si „sehnat“, protože stávající market fixován dohráním kampaně snad zbylé zbraně nabídne (Ale o tom pátém červovi v týmu dost silně pochybuji!).

Nicméně ostatní je supr, FullHD, moderně propracované efekty výbuchů, mnoho dalšího... Prohlédl jsem si nespočet videí a jsem nadšen... Musím otestovat na vlastní kůži!

Nahoru / dolů... Asi tak bych zakončil konečně to, čím jsem začal již v upoutávce! Jeden jediný rok dokáže opravdu zkazit dojem! Worms: Ultimate Mayhem – že vám ten název něco říká? A k tomu se váže také prostředí i stejná grafika. Po šesti letech na screenech nevidím jediný rozdíl... Ach jo!

Minulý rok vyšla tato novinka, která opravdu kazí charakter už celkem zdařilého třetího pokračování ve 3D prostředí. A rozhodně zklame nebo už zklamala mladé příznivce (hráče nové generace) předloňského dílu ve 2D! V recenzích na 3D – čtvrtý pokus – jsem se nic nového o hře nedočetl, takže různé upgrade ani update nečekám.

 Trocha přirovnání:                                                                                                    

Team17 začal svou existenci na „Mount Everest“! Trošku jim to uklouzlo už při vydání datadisku, ale dostali se zpátky na vrchol! Po posledním úspěšném dílu Worms Armageddon (u ročníků 86-88 spíše Worms World Party) padala tato hra daleko do hlubokých nížin „střední Evorpy“. Až po uši byl tento titul díky přechodu z 2D prostedí na 3D! Poslední titul ve 3D, tisíc různých platforem a následný titul ve 2D dokázal udržet červíky hezky až nad hladinou oceánu.... do kterého se naši hrdinové hluboce noří, potápí a klesají ke dnu (skafandry v nabídce zbraní bohužel nejsou). Kam se bude Team17 se svými Worms ubírat v následujících letech?“

 

V mezidobí se snažil vývojářský tým okořenit svou sérii vedlejšími produkty. Worms Pinball a Worms Blast (opravdu hezky vymyšlený typ arkády Arkanoid) to dokazují z celé řady pokusů nejlépe. Fanoušci přispěli sami svými dárky, které autoři vřele přijali a umístili je pod své tituly (nalezneme je na oficiálních stránkách Armageddonu) a to Worms Breakout 1 a 2 (arkády Arkanoid)!

Další takový klon Wormux nabízí úplně stejnou hru v obsazení různých zvířátek za místo červíků!

 

Poklonu také zasluhuje finský programátor Joosa Riekkinen. Pod názvem Liero nám představil akční arkádu v reálném čase pro dva hráče. Dva červíci používají nám známé zbraně. V nastavení si můžeme přizpůsobit téměř všechno. Poslední upravenou verzi jsem hrál včera na svém win7. Liero jsem musel spustit v rozlišení 640x480, aby se na to dalo koukat díky svému maličkému zobrazení. Překvapivě fungovaly zvuky (hra byla vytvořena pro operační systém DOS, takže windows i Linux měli problém právě se zvuky), a když jsem tuto stařenku vypnul, uteklo 90 minut...

Doporučuji a pokud by jste chtěli odkaz, napište mi PMko. :) 

Největší šok vedlejších produktů pochází ze současnosti - Worms Crazy Golf. Víc o této variaci nemám ani chuť psát.

 

Před slibovanou tabulkou napíši shrnutí:

Worms patří k mým nejoblíbenějším hrám! Pokud mohu doporučit množství nastavení a plnohodnotnou zábavu, pak jsou to Worms Armageddon (varianta Womrs World Party), pro 3D nadšence jedině Worms 4: Mayhem a jedinou modernější podobu v podání Worms Reloaded.

Na červech se toho vymyslet víc nedá, než Team17 vymyslel. Jediné, o co bych žádal já, je červ v reálném čase proti oponentovi, což mi relativně nahrazoval po dlouhá léta Liero. Umocnil bych s radostí mnohem větší mapy (hodlám se kochat pouze pro 2D prostředí), více než sto možných zbraní v arzenálu, ideálně deset červů v týmu, ale hlavně! MULTIPLAYER pro více osob, než jen dosavadní čtyři hráči. Wormsové vás jistě pobaví, zabaví na dlouhou dobu a rozhodně patří do top her počítačového vesmíru!“

 

Úmyslně jsem se nezmínil, že se monopol Worms rozděluje do několika variant / generací, proto jsem nezmiňoval platformy, vydavatele nebo rok vydání všech her. Ohledně platforem – Mezinárodní červíci jsou opravdu světoví... Obsadili totiž všechny existující platformy kromě grafických kalkulaček... To podstatné naleznete v tabulce.

 
2D
 
První generace
Druhá generace
Třetí generace
1995 Worms
1997 Worms 2
2006 Worms Open Warfare
1995 Womrs Plus
1999 Worms Armageddon  
2007 Worms Open Warfare 2
1995 Worms Reinforcements
2001 Worms World Party
2008 Worms: A Space Oddity
1996 Worm & Reinforcements United  
 
2009 Worms 2: Armageddon
1997 Worms: The Director´s Cut
 
2010 Worms: Battle Islands
   
2010 Worms Reloaded

 

3D
Mix
Čtvrtá generace
Klony / Vedlejší tituly
2003 Worms 3D
1998 Liero
2004 Worms Forts: Under Siege  
1999 Worms Pinball
2005 Worms 4: Mayhem
2002 Worms Blast
2011 Worms: Ultimate Mayhem
2004 Worms Breakout
 
2006 Worms Breakout 2
 
2011 Worms Crazy Golf

 

Na rozloučenou slíbená ocenění:
   
Nejvíce originální hra:
EMAP Awards;
ECTS Awards
Nejlepší hra:
BBC´s Live & Kicking; 
Micro Mania Awards
Nejlepší strategická hra:
PSX Developers;
Trophee d´or
Strategická hra roku:
EGM
 
Hra roku pro více hráčů:
GMBH
 

 

 

 

 

 

 

"Pokud vám denní dávka červů nestačila, mohu vám nabídnout ještě nějaké to videjko." Cool

 

1996 Worm Reinforcements United


1997 Worms 2

 

2005 Worms 4: Mayhem

 

2010 Worms Reloaded

 

1998 Liero


     
napsat komentář
komentářů: {{ comment.owner.comments }}
{{ comment.created }} VIP
{{ comment.text }}
Komentář byl smazán
komentářů: {{ comment.owner.comments }}
{{ reply.created }} VIP
{{ reply.text }}
Komentář byl smazán
napsat komentář