{{ flash.text }}

Staré dobré časy #4

Napsal dne 16.09.2014 pro sekci GS
Na hry v tomto článku jsem se těšil delší dobu. Konečně se dostaly na řadu a poprvé oslovím hráče mého nejoblíbenějšího žánru! Z časového pojetí dějů her vás provedu dávnověkem své drsné doby, poté vás teleportuji do daleké budoucnosti a nakonec váš pošlu zpět do minulosti a to přímo pod zem. Jste zvědaví, co vás čeká?

Severance: Blade of Darkness

 

Již samotný název má svou vlastní historii. Španělská firma Rebel Act Studios stvořila tuto hru (r.2000) pod názvem Blade, prodávanou ve Španělsku a Jižní Americe. Právě díky komiksům Marvel a stejnojmennému filmu se hra začala prodávat pod kompletním SBoF, avšak USA neuneslo titulek Severance, tak název ořezalo pouze na BoD.

Děj vás vtáhne do ponuré doby dávnověku fantazy světa plném hradů, řinčících mečů, skřeků a vyzývavých soubojových řevů různých potvor (okolo dvaceti základních) včetně kostlivců, zombií, skřetů a podobně, setkáme se tu např. i s pavoučky!

BoD mě oslovil na první, druhý, třetí a neustálý pohled. Je to nesmrtelná hra! Příběh je klasický, boj dobra se zlem, rozepisovat se proto o něm nebudu. Hrajete za představitele čtyř ras: Sargon je zástupcem lidí, Turakam je barbarský bojovník, Nagifar zastupuje trpaslíky a Zoe představuje obávané amazonky. Výběr postavy ovlivňuje způsob boje, výběr zbraní a malinko i průběh kampaně (asi 18 levelů)! Celá kampaň vás provede po mnoha smyšlených hradech, jeskyní, těžebných dolech a dalších krásných lokacích. Každá mapa nabízí klasické protivníky popsané výše, ale setkáte se i s hlavními bossy hezky laděné k typům prostředí levelů i map (ledoví obři, ohniví elementálové atd.).

3D akční hra z pohledu třetí osoby (k dispozici jsou celkem tři pohledy kamery, kdy je možné s nimi hrát celou kampaň) s adventurními a rpg prvky mě zaskočila v okamžiku, když jsem zjistil, že mi v ovládání chybí úkroky! To se změnilo při prvním souboji. V zápalu boje jsem omylem aktivoval klávesu „locknutí nepřítele“ a od té chvíle jsem byl naprosto spokojený pařmen! Ovládání, které si můžete sami nastavit, je sice od autorů na první pohled krkolomné, ale nakonec sami uznáte, že jej zvolili ideálně. Už samotný systém boje je naprosto úžasný – musíte odzkoušet sami!

Zbraně, jakožto kapitola sama o sobě – o množství i typů zbraní není nouze. Každý hrdina má k dispozici pět základních úderů pro každou zbraň. Určité zbraně, krom toho, nabízí komba šité každému hrdinovi na míru se zbraní určenou právě jemu (amazonka – dlouhé hole, trpaslík – sekery, barbar obouruční meče a rytíř krátké meče a štíty). Magické zbraně umožňující sejmout bossy jako perlička na závěr. Škoda, že jich unesete tak málo (4-6 dle váhy).

Do toho se míchají RPG prvky, kdy s nově nabitou úrovní automaticky doplníte zdraví, získáváte více HP, více energie (stamina – při souboji klesá s každým chvatem až na nulu, kdy se váš hrdina opře o svou zbraň a oddechuje si) a odemknou se vám další komba (stamina) i zbraně (opět stamina).

Nádherná grafika se nemusí stydět ani dnes!

Po grafické stránce je BoD na svou dobu nepřekonatelný!!! Hra světel a stínů vede tuhle fantazy k dokonalosti! Možnost uchopit a házet snad se všemi věcmi, házet i se zbraněmi po nepříteli, zapalovat pochodně, hledat klíče a odemykat si jimi. Nejsem ani v polovičce toho, co vám hra nabízí!

Ti, jež ji znají, nezapomenou! A vy, co jste o SBoD ani nevěděli, napravte to a zahrejte si ji!


Aaaach. Konečně má milovaná RTS! Real Time Strategy a k tomu STARCRAFT!

Lol! V roce 1998 přichází na trh tato nesmrtelná kráska! Blizzard Entertainmentu se blýská na lepší časy. Jelikož se Starcraft podobal svému sourozenci Warcraft II (také od Blizzardu), museli se vývojáři činit a hru nějak odlišit. Vesmírný Warcraft má kompletně překopaný engine, tak trošku jiný děj a nabízí hru za tři rasy.

Popisovat strategii je jako psát o koloběhu vody, systému fungujícího mraveniště, nebo proč se země točí kolem slunce a né naopak.“

Grafické zpracování je / spíš bylo populární dodnes. Ale nejsilnější stránkou strategií je multiplayer (ostatně jako u většiny her)! Ještě téhož roku vyšel datadisk StarCraft: BroodWar a přinesl několik nových jednotek – můžeme se pustit do strategie!

Ohledně mulťáku. Celonárodní turnaje, tréninkové skupiny, profesionální hráči, TV kanál vysílající turnaje živě? Vítejte v Jižní Koreji. Jak jsem zmínil, hrát až s osmi lidmi za tři rasy, každá má své výhody, ale její nevýhody zajišťují rovnováhu hry. Jednoduché ovládání – stačí nastavit oblíbenou mapku a jdeme pařit!

Terran – lidská rasa 23. století, vyslaná z matičky Země v hojném počtu odsouzenců kolonizovat vzdálenou planetu. Univerzální, ideální pro nováčky, mobilní a schopna čelit skoro všem nepřátelům z vesmíru!

Xel´nagové – již zaniklá rasa, která svou dokonalostí zničila sama sebe!

Tato nejmocnější starodávná rasa v celém vesmíru experimentovala ve vytvoření geneticky geniálně ideální neskutečné nové rasy – nového druhu!


Protoss
– technicky nejvyspělejší rasa ve hře. Stvořená Xel´nagy, kteří je opustili. Rasa zmítaná občanskými válkami trpí na drahé investice do svých téměř dokonalých technologií.

Zerg – xenomorfní bytosti stvořené opět Xel´nagy - poslední jejich výtvor.
Stvoření podobná tvorům z filmů Vetřelec v masovém množství i intuicí připomínající filmy Hvězdná pěchota, ale bez vlastního vědomí vedené tzv. nadvědomím nám známé ze seriálu Star Trek – Borgové (Borg / Zerg). Úderná síla je nejslabší, cena je relativně drahá, ale množství a rychlost dohání předchozí rasy. Však taky zlikvidovali nejsilnější rasu Xel´nagy.

Lan párty to jistí! xD

Tato hra je naprosto dokonalá a úžasná. Kdo ji nehrál, nechť to napraví, aby poznal, co jsme okusili my herní veteráni před nějakou tou dekádou let... :) Herní tituly tohoto článku měly do nedávna jedno společné. Předčasně ukončené suprovky, které až marně čekaly a čekají na své znovuvzkříšení! StarCraft ovšem své kolegy (tohoto článku) předbíhá! Na scéně PC her se objevuje:

StarCraft II: Wing of Liberty

Po nekonečných dvanácti letech se ze snu probouzí tato scifi-RTS. V předchozím díle mnou nezmíněná kampaň má zde pokračování. Děj navazuje přímo na datadisk jedničky po čtyřech letech – víc?, to si zahrejte sami! :)

Příjemnou novinkou je zrušení limitu označení dvanácti jednotek. Samozřejmě grafika současnosti umocňuje vzhled propracovaných map, nové jednotky měnící strategii celé hry. Víc se o všemi opěvované hře zmiňovat nemusím. Takto skvěle provedený remake snad nejslavnější a nejoblíbenější rts StraCraft (1998) v podobě Wing of Liberty (2010) další reklamu nepotřebuje!

Opravdu viditelný vizuelní skok, prostě krása pohledět!

 

Rád bych vám představil svou lásku! Ehm, mám na mysli samozřejmě PC hru, žánr fantazy RTS tak trošku jinak a ještě jednou trošku jinak s RPG a adventurními prvky i s FPS hraním přímo v dění RTS hře živě!“

V roce 1987 založili Les Edgar a Peter Molyneux společnost Bullfrog Productions. Vytvořili okolo dvaceti herních titulů s originálním pojetím a zajistili si tak označení: nejprodávanější hry své doby.

Byl jsem zrovna na návštěvě u rodiny v Bratislavě, když mi bratranec ukázal demo této hry! - Zamiloval jsem se! Od té doby jsem si na papír kreslil různé strategické teorie do doby, než jsem si svého miláška přivlastnil koupí v PC obchodě v Olomouci.“

 It´s Good To Be Bad“

Dungeon Keeper (1997) je právě ta fantazy RTS! Tak trošku jinak je pojem strategie, kdy hrajete pouze za jednu rasu! Tak trošku jinak je pojem, že nehrajete ve vesmíru v budoucnosti, ale nejspíš na Zemi a to pouze pod zemí! Tak trošku jinak patří tento pojem hře DK právě díky tomu, proč nehrajete za libovolnou rasu klasických RTS, a to právě pro neutrální pohled dobra a zla – máte konečně možnost hrát za záporňáky! „Proč se slunce točí kolem Země?“ - první a poslední RTS, o které se dá psát román. Popisovat strategii je v tomto případě příjemným zpestřením.

RTS vás dostane na mapu, ve které máte základní jednotku, těžítesurky, postavíte haus, vzápětí jednotky, označené jednotky pošlete prohlédnout okolí a po zaměření nepřítele jej sejmete! Tak tady to nebude / nebylo jen tak!

Ano, máte základní „stavbu“ – srdce (ale v ní nic nepostavíte), základní jednotku (Imp) a hurá stavět. Aha? Nalézáte se v podzemí, takže musíte začít kopat! Naleznete suroviny (zlato nebo diamanty) a začnete těžit! Vytěžíte, kliknete na budovy v nabídce a chcete stavět – kam, jak, cože? :)

Tak trošku jinak pojatá RTS. Jste v roli ducha / strážce / stavitele dungeonu, který je fixován na základní „budovu“ - srdce! Pokud vám nepřítel zničí srdce, ostatní ve hře nemá význam – hra skončí! Vaše základní jednotka (Imp) se nedá označit, leda tak uchopit nebo propleskat! Váš duch je znázorněn pouze jako kurzor myši ve skinu ruky, kterou rozdáváte nepřímé rozkazy. Imp je vám plně loajální a intuitivně dělá, co mu programátoři přednastavili. Pokud rukou označíte plochu určenou ke zbourání – Imp po chvilce přiběhne, prokope se skrz, místo označí (přivlastní vašemu dungeonu poskakováním na místě) a postaví zdi (postaví se ke zdi a vykouzlí na ní cihly). Nestavíte zde budovy na určitém povrchu, musíte probourat nejlépe čtvercové plochy (kobky), do kterých vystavíte místnosti (ne budovy) a ty můžete následně i uzavřít dveřmi. Takže nestavíte budovy, které ohraničíte zdí, ale stavíte svůj Dungeon plný místností pro vaše kreatury!

V zápětí zjistíte, že Imp je pouze dělník. Kde je potom nějaký ten bojovník? Vaší prioritou ze začátku hry je se prokopat k surovinám a najít také portál. Portál je dimenzní brána určený příšerám, které lákáte právě pomocí postavených místností, o které mají zájem. Jakmile se rozhodnou vstoupit do vašeho dungeonu, hledají místnost ke spánku, vzápětí k žrádlu a nakonec je zajímá jejich lákadlo – jim určená místnost. Opět tyto příšerky nemůžete ovládat označením, mají své potřeby, své životy a jediné, co lze, dopřávat jim pohodlí a potěšení v podobě zlaťáků, nebo váš Dungeon pomocí portálu opět opustí. Některé druhy příšer se nesnáší natolik, že se vzájemně zabijí. Proto jim musíte opatřit vlastní spací místnost, uchopit je a upustit tam, aby se mohli nově zabydlet.

Propracovaný ekonomický systém, vlastní přirozené chování potvůrek i jejich svobodná vůle a mezistvůrní vztahy – to stále není vše! K dispozici máte dílnu, kde nově příchozí potvory vymýšlejí zbraně, dveře nebo pasti. Jiná místnost – knihovna láká jiné druhy kreatur, které bádají a kompletují kouzla jak útočná, obranná nebo povolávací.

Zmínil jsem se o FPS v průběhu RTS – jak to? Základní kouzlo (většinou už vyzkoumané) vám umožní vtělit se do jakékoli jednotky a ovládat ji tak, jak u klasických FPS. Jelikož je hra s RPG prvky, každá jednotka má 10 levelů svého vyvíjení se skrz zkušenosti nabyté bojem či prací v Dungeonu. Právě díky FPS se v boji vaše potvora učí rychleji a o to snáz dosahuje vyšších levelů. Přes ostatní kouzla můžete potvory ovládat (povolávací kouzlo) umístěním praporku libovolně po prozkoumané a prokopané mapě. Příšerky uchopíte všechny – omezeno pouze počtem, ale upustíte je pouze na vašem území označené poskakujícími Impy – proto povolávací kouzlo. Impy také vyčarujete a budete je potřebovat, aby odnášeli mrtvé na hřbitov pro vdechnutí existence upíra, odnos raněných do spacích místností, aby se uzdravili nebo odvléct omráčené nepřátele do vězení k následnému mučení k vyzískání informací o nepřátelském dungeonu, případnému získání na svou stranu nebo je nechat umřít a přeměnit na kostlivce. V neposlední řadě Impíci přeoznačují nepřátelský dungeon na ten váš včetně jeho místností, které buď zničíte nebo převezmete a následně třeba prodáte. Je toho stále ještě mnoho, ale to nejzákladnější je napsáno, snad až na ďábelský humor v podání nejen propleskání líných kreatur.

Nepřátelská kobka není jediný problém, do hry se totiž vkládají hrdinové (ta kladná strana), kteří se prokopávají až k vám a jejich zájem je zničit vaše srdce a vše, co se jim postaví do cesty!

Po grafické stránce je na rok 1997 vzhled přiměřený a hezký, ale zvuková stránka - ta je ohromující! Celkově mě hra nadchla na hranici možného i nemožného! Prostě úžas, který v podobě pokračování hraji pořád (naposledy před pár měsíci).

Téhož roku vyšel ještě datadisk Deeper Dungeons představující dalších 15 map a lepší umělou inteligenci nepřátelům, ale i samotným příšerkám.

O rok později vyšel Dungeon Keeper Gold Edition, který pouze přidal jisté 3D patche a konečně i editor vlastních map.

1999 je zlomový okamžik. Přichází DK2! Dostáváme nové místnosti jako je kasíno nebo aréna. Nezmínil jsem totiž, že RPG prvky v podobě zkušeností příšerek se umocňovaly až na maximální level převážně v tělocvičně – místnost na trénování. Dvojka upravuje možnosti vycvičit si jednotky, omezuje tuto bezpečnou cestu k lvl 10 pouze na lvl 4. Po lvl 8 se dopracujete právě v arénách, ale potvůrky se mohou vzájemně omráčit a pokud je Impíci nepoodnášejí do spacích místností, umřou vám tam. Ostatní příšery se v hledišti baví krveprolitím v aréně – přijdou sami juknout na probíhající zápas. Levelu 10 dosáhnete pouze bojem s nepřáteli.

Grafika se zdokonalila skoro o tři roky, i když jde pouze o jeden rok vývoje! Ostatní si z jedničky ponechalo svou jedinečnost, což je supr. Přicházíme bohužel o hlavní kreaturu jménem Hornet Reaper, kterému jste v prvním díle museli postavit vlastní ekonomicky fungující Dungeon uzavřený dveřmi, aby ve své znuděnosti nesejmul všechny vaše ostatní milášky!Zde je pouze v podobě kouzla „přivolání Horneta“ za vaši manu.

OK, změna nastala z hlediska ekonomiky – zlaťákům z vaší pokladny přitížilo kasíno. V DK2 vznikla kolonka s automaticky se generující manou, kterou paušálně platíte za umístěné pasti, dveře či zbraně dokonce i vytvořené Impy, dokud sečtený paušál nepřevýší přirozené navyšování / příjem many a nezačne klesat. Což je nepříjemné, protože aktivace pastí či zbraní odečítá manu jednorázově navíc k paušálu a vlastní obranná či útočná kouzla manu vyžadují taky! V prvním díle jste vše hradili penězi.

Dungeon Keeper je obecně hra, kde bezpečně na něco zapomenete, opomenete něco zmínit, na něco si vzpomenout, protože toho nabízí neskutečně mnoho! Adventura se nabízí v obou dílech v podobě nalezení tajných místností otevírající bonusová kola jdoucí mimo děj kampaně.

Trailer na konci kampaně vás láká na DK3, ve kterém Hornet Reaper spatřuje světlo světa, dobývá se tak na povrch zemský a má logicky v plánu ovládnout celý povrch. Plány na trojku byly sice rozjety, ale začala do toho mluvit společnost EA (Electronic Arts) již vlastnící Bullfrog, Peter Molyenux (ve své další firmě zplodil tituly Fable nebo Black & White) a na scénu přichází žánry ovlivněné filmy jakožto Harry Potter a Pán Prstenů slibující vyšší obraty na zisku! DK3 s očekávajícími bojišti na povrchu a mimo jiné i novou rasou se odkládá na neurčito!

Dungeon Keeper Online se v roce 2008 ujal jako online verze pro Čínu, Taiwan, Hong Kong a Macau. 2009 – EA si registruje hned dvě ochranné známky na tuto hru. Jedna vypadá spíš jako aplikace pro iPhone, snad ta druhá bude DK3. Další pojítko přichází ještě téhož roku ve vyjádření ze strany EA, že hodlají reagovat na skvělý remake Prince of Persia (Ubisoft) a chtějí něco podobného!

Německá firma Realmforge Studios neudržela své programátory na uzdě a na začátku loňského roku (2011) přichází Dungeons!

20 misí nám představilo hru podobné zapomenutému předchůdci. Vychází skoro ze stejné grafiky i principu hraní. Hlavní rozdíly však být musí, aby nedošlo k přílišnému plagiátorství! Jakožto strážce kobky nejste v duchovní sféře, ale jste zhmotněný nestvůrák. Srdce vám však v podobě samostatné místnosti, na které visí existence celého Dungeonu, zůstává. Po vaší případné smrti se respawnete u vašeho srdce a fachčíte tak dál. Hrdinům se sice stále bráníte, ale způsob získávání surovin je zcela jinačí, hrdiny do svého Dungeonu musíte nalákat. Je toho samozřejmě víc, ale tato hra není plnohodnotnou součástí dnešního článku :)

 

Srdíčka všech zástupců Dungeonů (kobek).

Dungeons se dočkal svého pokračování pod názvem Dungeons: Dark Lord ještě téhož roku. Většina lidí považuje Dungeons jako poklonu mistrovi nejen své doby, ale i přesto – prostě to není

Dungeons Keeper!

 

„It´s Good To Be Bad“

 

     
napsat komentář
komentářů: {{ comment.owner.comments }}
{{ comment.created }} VIP
{{ comment.text }}
Komentář byl smazán
komentářů: {{ comment.owner.comments }}
{{ reply.created }} VIP
{{ reply.text }}
Komentář byl smazán
napsat komentář