{{ flash.text }}
sponzor gamesites.cz

Recenzia - Call Of Duty: Advanced Warfare

Napsal RadeGast dne 08.11.2014 pro sekci GS
Activision v spolupráci s hlavným štúdiom SledgeHammer Games vytvorili prvé a naozajstné COD na nextgen konzoly a PC. Po rokoch viacmenej tých istých hier prišlo konečne nové Call of Duty, ktoré konečne dosahuje kvalitu tejto značky. Pozrite si preto recenziu, ako a čo všetko sa v tejto hre zmenilo.

Po minuloročnom Ghosts sa fanúšik Call of Duty cítil veľmi oklamaný. Sľubovali mnoho vecí, ktoré nesplnili - od nextgen grafiky, engine až po samotnú hrateľnosť. Jediné čo bolo "nové" v tejto sérii bol pes Riley a AI rybičiek.

Tentokrát sa ujalo žezla štúdio SledgeHammer Games v spolupráci s menšími štúdiami ako Raven a High Moon Studios, aby vytvorili nové Call of Duty prvý krát v histórii v 3-ročnom cykle (Treyarch, Infinity Ward, SledgeHammer Games). Tento 3-ročný vývoj priniesol tejto najúspešnejšej značke FPS aj svoje ovocie. Nielenže sa vývojári pokúsili zmeniť základný systém hry, ale konečne preniesli COD do nextgen generácie, pričom si zachovali svoju tvár a je to stále to "isté" Call of Duty (protirečím si?). Je pravda, že predobjednávok na túto časť mali menej, avšak myslím si, že po recenziách, videách a pozitívnymi názormi hracej komunity sa im ešte peniažky budú zbierať.

Už pri prvých traileroch a ukážkach hier, som mal jednoducho pocit, že táto časť sa bude uberať iným smerom. Predsa priniesli do hry základnú novinku a to exoskelet, ktorý dodáva hre veľké možnosti po všetkých stránkach - multiplayer, singleplayer a co-op mód

Singleplayer

Ako už viete z rôznych článkov, hra sa odohráva v roku 2054, kde Severná Kórea začne incident s Južnou Kóreou. Do toho sa vniesi najväčšia súkromná armádna spoločnosť Atlas, ktorá dodáva potrebnú silu tam kde je potreba. Hlavnú postavu Jacka Mitchella a jeho tím vyšlú na misiu, aby problémy vyriešili. Máte však veľký tromf a tým je exoskelet, ktoré ma schopnosti robiť Vás neviditeľným, mať obrovskú silu, výdrž, rýchlosť a rôzne vylepšenia, ktoré sú v súlade s tou najmodernejšou technikou a elektronikou v tej dobe.  V zápale bojov zomrie Váš kamarát Willa Ironsa, ktorému hrá otca Jonathan Irons (Kevin Spacey). Ten Vás pozve do svojej vojenskej spoločnosti Atlas a ukáže Vám čo je "Advanced Warfare". Slovami samotného Kevina Spaceyho (J. Irons) 'Politicians don't solve problems, but I do' začneme riešiť rôzne problémy po celom svete, pretože táto spoločnosť nie je viazaná na vládu, či iné korporácie - teda si môže robiť "čo len chce". V tom vzniká nová teroristická skupina KVA, ktorá ma na svedomí útoky na atómové elektrárne na celkom svete a spôsobila veľké problémy. Predsa pri výbuchu takejto elektrárne je zrejmé, že zahynú státisíce ľudí. Na to tu je ATLAS, aby ich zastavil. Neskôr však v príbehu zistíte, že bojujete za zlú stranu a dočkáte sa zvratov v príbehu aj dychberúcich situácií. V hre cestujete na odlišné miesta, navštívite jadro spoločnosti Atlas, mestá, rôzne budovy, priestory, aj v prírodnom okolí atď. Exoskelet nemôžete použiť vždy keď chcete, ale len ak Vám to hra povolí - dvojité skoky áno, ale rôzne špeciálne vlastnosti nie. Tradične sa dočkáme úžasných prestrihovaných scén, kde sa väčšinou rozpráva príbeh a posúva sa dej. Klasické explózie, nascriptované scény a emócie sú základnými črtami Call of Duty. Príbeh sa na začiatku rozbieha síce pomaly, ale potom to naberie tie správne grády. V kampani vyskúšate všetky funkcie exoskeletu a takmer všetky zbrane s rôznymi vylepšeniami, ktoré v MP nenájdete. Heavy Weapons sú novinkou a to veľmi parádnou - lasery, plazmové a energické zbrane si určite obľúbite. Ďalej máme vylepšené granáty, ktoré hádžeme pomocou exolauncheru - nájdeme tam navádzané granáty, jeden ukazuje polohou nepriateľov cez steny na maličkú chvíľku + klasické flash, smoke, emp a stun grenades.  Aj keď je štýl a systém kampane rovnaký - máme sa prebiť cez tlupu nepriateľov, vedieme rôzne futuristické vozidlá a vidíme nádherné explózie - je v tom čosi iné a nové čo sa mi páči. Môžno to bude tou grafikou, exoskeletom, alebo dej zasadený do novej doby - no musím napísať, že je to obrovský pokrok oproti minulým CODs. Kampaň prejdete zhruba za 8 hodín, čo je viac ako v minulých CODs. Na ťažších úrovniach to bude 10-12hod. Aj napriek mnohým plusom, máme tu aj kritiku. V niektorých záležitostiach sa hra neposunula ďalej - stále máme mnoho otravných a nascriptovaných scén a QTE momentov, ktoré sú súčasťou COD, ale autori by už mohli vymyslieť niečo iné. Stále musíme ísť iba jednou cestou, kam nás vedieť prostredie - teda žiadna sloboda, žiaden otvorenejší svet a možnosti výberu ako zmeniť taktiku, či priebeh akcie. Bodlo by aj viac interaktívnych vecí, napríklad si môžete v meste vytrhnuť dvere auta priamo s rukami (exoskelet) a s nimi sa kryť pred dronmi, alebo streľbou.

Čo dodať na záver? Je to jednoznačne najlepšia kampaň od COD4 a hru si naozaj užijete. Kevin Spacey, futuristické zbrane, vozidlá, rýchla akcia, skvelé scény, prostredie, grafická stránka a veľa explózií sú dôvody na kúpu tejto hry.

Multiplayer a co-op mód

Túto stránku nového COD mali na starosti ľudia zo štúdia Raven. Bolo ťažké prísť s niečím novým. Predsa len - ak Vás nebavil COD štýl v multiplayeri predtým, nebude ani teraz. Toto nie je Battlefield. COD je stvorené na rýchlu akciu, killstreaky a na odomykanie si nových zbraní a equipmentov. Exoskelet vytvoril novú éru bojov, pretože hra je naozaj veľmi rýchla a ak máte pomalé reflexy a zručnosť, zomriete veľmi rýchlo. Práve toto posúva gameplay hry na iný level. Tu sa naplno môžete vyšantiť s používaním exoskeletu. Takzvané exo-movements sú najvýraznejšou položkou v MP. Double Jump, exo-slide po kolenách, rýchle úskoky do strán, môžete nepriateľa zabiť aj tým, že vyskočíte do vzduchu a svojím tvrdým dopadom na zem (musíte stlačiť klávesu) úplne odrovnáte protihráča pod vami. Máme možnosť zabíjať aj klasickým knife, ale máme tu samozrejme aj exo-punch, ktorý stojí za to. Dáte enemy silnú päsť do tela, ktorá ho zabije a odhodí o pár metrov. Taktiež máte na výber rôzne špeciálne schopnosti ako neviditeľnosť, vznášanie sa, rýchlosť, štít, tichá chôdza, zneškodnenie prvých 2 projektilov a predĺženie si batérie na tieto schopnosti a iné. Zároveň máme aj nové mapy, ktoré sú špeciálne vytvorené na vertikálne skákanie. Rôzne vyvýšeniny, budovy a kopu miest kam sa dá vyskočiť je naozaj veľa. Mapy nie sú veľké (sú strednej veľkosti), takže sa nemusíte obávať toho, že hráčov budete hľadať 30 minút. Na deštrukciu zabudnite, nakoľko by to bola aj hlúposť, aby sa rozbíjali steny na takýchto mapách. Avšak trošku interakcie s prostredím by neuškodilo, ako pri COD:Ghosts, kde ma táto skutočnosť naozaj tešila. Mohli sme otvoriť nejaké tie dvere, stenu, nájsť random killstreak na mape atď. V Advanced Warfare nájdeme tiež zopár máp, kde máme unikátne killstreaky a pár zneškodňujúcich pascí, ale to je tak všetko. Zbrane prešli taktiež rôznymi vylepšeniami do futuristického obdobia a namiesto killstreakov máme scorestreaky ako v Black Ops 2. Máme neskutočne mnoho customizácií a ako si vybrať vzhľad našej postavy - od hlavy až po topánky. Create a class nám ponúka Pick13 systém, kde si môžeme vybrať 13 položiek a je na nás ako a čo si zvolíme do boja. Novinkou sú nastaviteľné scorestreaky, ktoré si môžete ešte vylepšiť na úkor väčšieho získania bodov v hre. To však nie je všetko - v hre sa môžete spojiť s niekým v tíme, kto má upraviteľný scorestreak a pripojiť sa k nemu ako záloha = teda zabijete dokopy omnoho viac nepriateľov. Raven vôbec nezmenili systém spawnov a tak môžete očakávať zúrivosť z toho, ako Vás zabíjajú enemies zo zadu (f*cking rage). Máme v podstate iba jeden nový mód a to je Uplink, kde máte za úlohu doniesť salelit (taká "lopta-míč") do určeného bodu. Vyzerá to ako basketbal, môžete si ho nahrávať medzi spoluhráčmi a tak si uľahčiť hru. Všetko ostalo po starom - Team DM, CTF, free-for-all, Domination, Infected, Hardcore mód a môžete si vybrať aj MP bez exoskeletov. V konzolách hráčov spajá matchmaking, kde si vyberiete herný mód a systém Vás hodí do hry. Na PC budú časom dedicované servery, ktoré sú v dnešnej dobe samozrejmosťou. Keďže som hral na Xboxe 360, grafika je značne horšia oproti PC a nextgen konzolám, ale dá sa na ňu pozerať. Mňa osobne teší vylepšenosť sniper rifles, kedy máme iba 1 náboj a musíte stále prebíjať po vystrelení (nabíja sa rýchlo) + krásne spracovanie zbrane. Ak viete zosúladiť perky, zbrane a exoskelet - ste pánmi na serveri. Páči sa mi aj customizovateľnosť postavy, tá je fakt výborná a v hre môžeme získať aj takzvané supply dropy, kde máme "zadarmo" odomknutú nejakú zbraň, dostaneme nejaký bonus, alebo oblečenie (prilba, rukavice, tričko, exoskelet, atď.).

Grafická stránka

Po tejto stránke hra konečne naplnila svoj potenciál. Hoci engine ostáva rovnaký, je veľmi veľmi vylepšený. Prestrihové scény sa natáčali pomocou capture - motion efektov (taká istá technika ako pri filme Avatar). Občas si poviete, či sa naozaj nepozeráte na film. Celkový vizuál hry je oproti iným CODs výrazne lepší. Kvalita textúr, nasvietenia, rôzne efekty a detailné prostredie je naozaj úchvatné. Priestor na vylepšenie je ale vždy - to je jasné. Hra beží v na oboch konzolách (nových) na 60FPS, no PS4 má rozlíšenie 1080p, zatiaľ čo Xbox One má dynamické rozlíšenie - teda niekde dosahuje viac, niekde menej - podľa náročnosti scén (1360x1080). PC hráči môžu byť nadmieru spokojní - SledgeHammer Games si dali záležať na tom, aby sme si mohli upraviť grafickú stránku presne podľa našich požiadaviek. Hudba je ako vždy adekvátna, hoci tento rok chýba nejaké známe meno, ktoré by propagovalo túto časť hry, ako napríklad minulé roky Eminem, P!nk a iní.

Záver

Ak máte radi akciu, kvalitný príbeh a rýchly multiplayer - Call of Duty: Advanced Warfare je tou správnou voľbou. Ak zoberieme do úvahy, že tieto zmeny už mohli prísť dávno - viete si predstaviť, ak by pridali ešte závažnejšie veci, lepší gameplay a engine? Ktovie s čím prídu ďalšie CODs, ale táto éra vykročila tou správnou nohou.

Hodnotenie 8/10

- najlepšia kampaň za posledné roky v COD
 - grafické spracovanie