LoL E-sport #1 - Rychlá historie
Napsal Malkin dne 04.12.2014 pro sekci LOLVítám všechny fanoušky E-sportu a čtenáře Gamesites. Tímto dílem začíná nová série článků, který vám přinese detajlní pohled na dění v Americké a Evropské scéně E-sportu ze hry League of Legends. Dnešní článek vám ale nepřinese žádné výsledky, přestupy nebo představení týmů, tento článek vás seznámí s tím co vůbec E-sport je, podíváme se na jeho historii a největší akce co v předešlích letech proběhly.
První na řadu přichází otázka co vůbec E-sport je. E-sport je profesionální hraní her po internetu. My se konkrétně zaměříme na hru League of Legends, ale E-sport je součástí skoro každé hry, která má možnost multiplayeru, například Counter Strike. V League of Legends se jedná o profesionální hraní hry v pětičlených týmech. Ve většině kontinentů, je pro tyto týmy určená liga. V Americe a Evropě se jedné o LCS, na které se zaměříme. Asijský kontinent má prvotřídních lig dokonce více. V Koreji ONG, v Číně LPL a pro jižní Ásii je určená GPL.
My se jak jsem již napsal zaměříme na Evropskou a Americkou LCS, tudiž EU a NA LCS. Tyto dvě ligy se hrají na dvě sezony, jarní a letní. V jarní sezoně se hraje o místo v All-stars turnaji. Tento turnaj je spíše taková exhibice, součástí které je turnaj nejlepších týmu všech zminovaných pěti lig. V letní sezoně jde ale o mnoho víc. Nejlepší 3 týmy postupují do Světového šampionátu, který se už tradičně koná na podzim. K týmům z pěti jmenovaných lig se připojí i týmy z Brazílie, Turecka a dalších zemí, které nemají prostor a prostředky pro vlastní ligu.
Nyní se přesouváme k historii E-sportu a zde začneme prvním světovým šampionátem. Ten se konal v červnu roku 2011 ve Švédsku jako součást Dreamhacku. V celám turnaji šlo o celých 100 tisíc dolarů, ze kterých 50 tisíc bylo určených pro vítěze. Na finálové zápasy se na streamech dívalo přes 210 tisíc diváků, kteří se mohli dívat na trumf prvních mistrů světa v League of Legends. Těmi se stal tým Fnatic, který porazil tým aAa. Třetí místo obsadil Team SoloMid.
V druhé sezoně se začali čím dál více vyskytovat tzv. Regionals a turnaje pořádané ESL. Příkladem je do této doby jsou IEM Hanover nebo Kiev anebo legendární turnaj IEM Katowice, který se ale konal v roce 2013. Pomocí těchto turnajů se nejlepší týmy na světě mohli kvalifikovat na druhý světový šampionát, který se uskutečnil v říjnu roku 2012 v Los Angeles. V totmo turnaji se hrálo o celé 2 miliony dolarů, ze kterých 1 milion patřil v pořadí druhým světovým šampionům. V této době byl tento světový šampionát nejlépe finančně ohodnoceným turnajem v historii E-sportu. Finále se uskutečnilo 13.října v USC's Galen Center před deseti tisíci fanoušků. Před těmi se z milionu dolarů radoval tým TPA, který ve finále porazil favority Azubu Frost. O třetí místo a 300 tisíc dolarů se podělili týmy M5 a CLG.
7.února roku 2013 společnost Riot potvrdila pro Evropský a Americký kontinent již zminovanou League of Legends Championship Series - LCS. Tento krok jenom dokazoval rozvoj E-sportu jak v Serverní Americe a Evropě. To ale zdaleko nebylo v tomto roce všechno. Uskutečnila se první All-Stars akce, ale hlavně se v druhé polovině roku v Los Angeles potkala světová špička o titul světového šampiona třetí sezony. V tomto turnaji se hrálo jako minulý rok o 2 miliony dolarů přičmž světový šampioni inkasovali milion dolarů. Rozdíl ale byl ve velkém finále. To se uskutečnilo v jedné z nejprestižnějších arén v USA, Staples Center. 4.října se v této aréně uskutečnilo ono velké finále, ve kterém se utkal korejský tým SK Telecom T1 s čínským týmem Royal Club. Tým SKT T1 porazil Royal Club 3:0 a stal se v pořadí třetím světovým šampionem. Vše před zraky celkově 32 milionů diváků na streamech po celém světě, což dokázalo jen jedno, to že E-sport byl světovým fenoménem!
Ve čtvrté sezoně se součástí vysílání LCS stala i Challenger Series - CS. V této lize nové týmy hráli o příležitost si zahrát v prestižní LCS. Ze CS pocházejí týmy jako LMQ, SHC nebo Roccat. Všichni hráli o šanci si zahrát na největším z největších. Samozřejmě se jednalo o Světový šampionát čtvrté sezony, který se poprvé v historii uskutečnil v Korei. 16 nejlepších týmu na světě se utkalo ve čtyřech skupinách o 2,13 milionů dolarů a již o putovní Summoner´s Cup. Finále se uskutečnilo v hlavním měste Soulu na stadionu, na kterém se v roce 2002 hrálo Místrovstvý světa ve fotbale. 19.října se přepsala historie E-sportu, když vyprodaný Seoul World Cup Stadium hostil finále čtvrté sezony. 45 tisíc fanoušků na vlastní oči nevidělo jen dominantní triumf Samsung Galaxy White, který porazil druhý Star Horn Royal Club, ale také živé vystoupení hudební skupiny Imagine Dragons. Tato skupina je i autorem oficiálního songu pro zatím poslední švětový šampionát ve hře League of Legends. Po celou dobu světového šampionátu se na něj podívalo přes 27 milionů diváků, přičemž finále sledovalo milionů 11.
Zde jsem pro vás připravil tabulku všech LCS vítězů.
Liga | Vítěz ligy |
NA LCS Jaro 2013 | TSM |
EU LCS Jaro 2013 | Fnatic |
NA LCS Léto 2013 | Cloud 9 |
EU LCS Léto 2013 | Fnatic |
NA LCS Jaro 2014 | Cloud 9 |
EU LCS Jaro 2014 | Fnatic |
NA LCS Léto 2014 | TSM |
EU LCS Léto 2014 | Alliance |
Tím se přesouváme z historie do součastnosti a zároveň budoucnosti, protože si představíme některé novinky a změny souspisek týmů, které nás čekají v roce 2015. Na ty se ale podíváme příští čtvrtek v pořadí druhém článku série o E-sportu hry League of Legends. Doufám, že jsem těm, co se na E-sport ukázal důvod se na něj dívat a těm co se dívají připoměl, jak tento nyní už fenomén začínal. Za 7 dní se těším u druhého článku ze světa E-sportu.